LAZER EPİLASYONDA OLUŞABİLECEK KOMPLİKASYONLAR

Lazer epialsyonda cilt tipi,uygulanılan vücut bölgesi,mevsimler ve hastanın bronzlaşma veya güneşlenme öyküsü,hormonal durumu gibi pek çok faktöre bağlımlı olarak yan etkiler gözlenebilir.

Komplikasyonların görülme ihtimali güneşe maruz kalan bölgelerde güneşten korunan koltukaltı ve bikini bölgelerine göre daha fazladır.

Yan etkiler genellikle  hafif olup geçicidir.

En sık görülen yan etkiler; akut kısa dönem hafif  yan etkiler  ağrı, ödem ve kızarık olup bazen 1-2 saat en geç 1-2 gün içerisinde kaybolur.

Ciddi yan etkiler ise su toplanması şeklinde kabarcık,yanık,renk koyulaşması hiperpigmentasyon veya kalıcı renk kaybı hipopigmentasyon ve skarlaşmadır.Bu etkilerin çoğu uygun tedavilerle genellikle birkaç hafta içerisinde geçmesine rağmen daha uzun zaman gerekebilir. İnatçı yan etkiler 12 aya kadar sürebilir.

Daha az sıklıkla  akne oluşumu,rozasea benzeri kırmızı lekelenmeler, kılların beyazlaşması,Paradoks hipertrikoz (uygulama bölgesine komşu kıllarda artma,renk koyulaşması),mevcut nevüslerde pigment değişiklikleri  ve kıl dönmeleri gözlenebilir.

Lazer veya kriyojen spreye bağlı ciddi ve inatçı ürtiker kaşıntı şikayeti oluşabilir. İnatçı kaşıntıda topikal kortizonlu kremler 1 hafta süresince kullanılır.

Diffüz ve perifolikuler eritemler ve pigment değişiklikleri en sık görülen yan etkiler olup genellikle geçicidir.

Literatürde Fitzpatrick 4-5 tiplerde de Alexandrite lazerlerin %2 gibi düşük oranda yan etkilerle kullanılabileceğine dair yayınlar vardır.Bu tip kişilerde klas 1 topikal kortizonlu kremlerin lazer işileminden 10 dakika önce,işlem sonrasında ise 5 gün süreyle günde iki kez kullanımı önerilir.

Alexandrite lazeden sonra sıklıkla görülebilen uygulama yerinde kızarıklık ve ödem 1 ila 4 saat içerisinde kaybolur.

Özellikle koyu ve brozlaşmış tenlerde oluşabilen su toplanması, kabuklanma ve normal cilt renginde açılma veya koyulaşma şeklindeki pigmentasyon değişiklikleri genellikle geçicidir. Lazer epilasyonda soğutma gereğinden fazla yapıldığında kriyojen yanıklar,cilt renginde koyulaşmalar ,gibi yan etkiler oluşabileceği gibi aşırı soğutma nedeniyle işlem etkisiz olabilir

Kıl dönmelerinin oluşum nedenide bilinmemekte olup sıklıkla çene altı bölgelerinde izlenir,sonraki seanslarda  kılın cilt altında parçalanmasına bağlı cilt lekelenmelerine neden olabileğinden oluştuğu durumlarda gerekli tedavilerle vücuttan uzaklaştırılmalıdır.

Aşırı terleme özellikle Nd-YAG uygulamalarından sonra görülebilr, öncelikle alüminyum klorid,dirençli durumlarda ise Botox tavsiye edilir

Nd-YAG  lazer uygulamarından sonra ter bezlerinin uyarımına bağlı koltukaltı bölgesinde  aşırı ve inatçı  terleme olguları  bildirilmiştir.

Son zamanlarda, lazer epilasyon yapılan bölgeye komşu ince vellüs tipi tüylerin bulunduğu yerlerde lazer enerjisinin bu tüyleri uyarması sonucu kılların  yoğunluğu ve kalınlığında artış anlamına gelen paradoksal hipertrikoz %10’ oranlarında ciddi bir yan etki olarak bildirilmiştir.

Genel olarak tüm lazer tiplerinde etki gözlenmekle birlikte yüz bölgesinde özellikle Alexandrite cihazı ile yapılan uygulamalarda daha sık gözlenmiştir.Alexandrite lazer bu bölgedeki kıllları azaltacağına arttırarak gözle görünür hale  dönüştürebilir. Ani başlıyan hipertikoziste paraneoplastik durumlar araştırılmalıdır. Koyu tenli cilt tiplerinde,koyu ve dens kılların epilasyonunda hormonal bozukluğu olanlarda da sık gözlenir. Paradoksal hipertrikoz için ileri sürülen risk faktörleri; kıl kalınlığı ve kıl kökünün derinliği,altta yatan hormonal durum,polikistik over sendromu,  hormon desteği veya hipertrikozu (kortizon ve benzeri) tetikleyen ilaç kullanımı,lazer tedavisi sonrasi oluşan (ödem,kızarıklık,kabuklanma,cilt renginde koyulaşma gibi) yan etkiler,kıl folikülü hasarı için yetersiz düşük fluens uygulamaları,anatomik bölge ve cinsiyet (kadınlarda yüz ve boyun), deri tipi III-VI olmasıdır.

Özellikle yanaktaki favori bölgesi  ve çenede gözlenir. Tedavi sonrasında oluşan terminal kıllar uygulama bölgesinde ya da uygulama bölgesinin hemen yakın alanlarında gelişebilmektedir. Paradoksik hipertrikoz olarak isimlendirilen bu durum ile karşılaşıldığında tedavinin Nd YAG lazerle devam edilmesi önerilmektedir. Koyu tenlilerde yapılan düşük fluensli lazer yugulamaları ile hipertrikozisin daha sık görülmesi nedeniyle yüksek fluensli uygulamalar önerilir. Hipertrikozise rağmen lazer epilasyona devam edilenlerde kalıcı epilasyon sağlanabilir